Måske tænker du, at en gennemtænkt og veludført grafisk designlinje kun er for de helt store brands som Apple, Nike og Google. Måske frygter du, at et reklamebureau vil ruinere dig, og forsøge at sælge dig “luft” og uhåndgribelige strategier. Måske tænker du, at du bare skal have et logo, og så kommer resten af sig selv.

Måske tager du fejl?

Tillad os at udfordre din tankegang. Det kan alligevel ikke betale sig for dig at springe over, hvor gærdet er lavest, når det kommer til at skabe en stærk identitet og unik position til dit brand*. Tænk langsigtet med dit brand, ligesom du (selvfølgelig) gør med dine forretningsmål. Hvis du ikke har styr på det, så er dine kunder hurtigt på vej videre til én af dine konkurrenter, som har.

(Ja, din forretning kan godt være et brand, uanset hvad du sælger. Mere om det senere.)

Så lad os komme igang:

Det er fristende at springe direkte til at lave det “sjove” arbejde som f.eks. logo, webdesign og andre håndgribelige elementer i dit brand. Men før du gør det ,  bliver du nødt til at kigge indad.

Inden du får os til at designe en ny og storslået grafisk designlinje , skal du først stoppe op og forstå, hvad branding er (og at du ikke kan undgå det). Herefter vil du se på din forretning, som du aldrig har set på den før.

Det lover vi.

Tænk over det et kort øjeblik: Hvad er dit favorit-brand?

Et brand som du følger trofast, og altid vælger frem for konkurrenterne. Det kan være en virksomhed, en person eller et produkt, som du føler matcher dine værdier, og som taler til dig på et dybere niveau end deres konkurrenter. Måske har de slet ingen konkurrenter, som når dem til sokkeholderne?

Som forbruger kan det måske være svært at sætte ord på, hvad der skaber et stærkt brand, og hvorfor man er fan af et bestemt produkt.
Det kaldes branding.

Du arbejder (på godt og ondt) med ordet “brand” på tre stadier i din forretning:

  1. Brand
  2. Brand identitet
  3. Branding

Brand er forholdet mellem kunden og din forretning. Hvordan oplever de at handle med dit brand, og hvad siger de om dig til andre i deres netværk.
Det er din vigtigste opgave at sørge for at skabe et godt og velrenommeret brand, hvis du vil overleve. I princippet har du et brand, så snart du har omtale.

Brand identitet er hvad kunden kan se og føle - selve designet af dit brand fra A-Z. Har du en rød tråd i dit grafiske materiale og klare regler for den overordnede designlinje?

Branding er den proces, hvor du bygger awareness og tillid på den lange bane gennem daglig (og gennemført) kommunikation overalt, hvor du er til stede. Det er den hårde del, hvor DU skal gøre arbejdet – dag ud og dag ind. Alt, hvad du gør for at skabe opmærksomhed og omdømme for din forretning, er i bund og grund branding. Det er en sammensmeltning af fysiske elementer, handlinger og holdninger, som tilsammen udgør dit brand.

Hvordan udnytter du så dit brands fulde potentiale?

Det er her, at brand identiteten kommer i spil igennem det visuelle udtryk som helhed og de unikke grafiske kendetegn. Jo stærkere sammenhæng mellem din virksomheds DNA, og det visuelle univers, jo større er sandsynligheden for, at der skabes et differentieret brand, som bliver genkendt og beundret.

Se her, hvordan vi har hjulpet andre.

Kig indad og lav en brandstrategi

En brandstrategi er en plan for, hvordan du vil bygge et autentisk brand, som du kan tage ejerskab på. Drevet af en klar målsætning for dit brands fremtid, sætter du rammerne for, hvad der skal fokuseres på, for at skabe et stærkt og gennemført brand.

At forstå hvad din virksomhed er for en størrelse, hvad den står for, og hvor den vil hen, er ganske simpelt en nødvendighed, før der kan kigges på de enkelte elementer (f.eks. logo) i en gennemført og sammenhængende brandidentitet.

Tag kontrollen over dit brand  –  ellers risikerer du at stå tilbage med en rodet grafisk designlinje på tværs af alle dine salgskanaler, og et tilfældigt logo som ikke afspejler din forretning. Uden en “rød tråd” i din kommunikation sender du et forvirrende signal til dine kunder  –  det kan både virke utroværdigt og uprofessionelt.

Som et kompas der guider dig sikkert frem

En brandstrategi giver dig intern konsensus i din virksomhed, så der arbejdes mod et fælles mål – ligegyldigt om du er på salgs-teamet, produktions-teamet, en del af ledelsen eller noget helt fjerde. I processen for at udvikle din brandstrategi, skal du fokusere på tre overordnede punkter:

  1. Brand DNA (hvad er dit brands personlighed og særlige kendetegn?)
  2. Forretningsmål (kortsigtede og målbare vs. langsigtede og drømmende)
  3. Målgruppe (hvad er deres behov, og hvordan vil du imødekomme dem?)

Få lavet en brandstrategi, så du og dit team er klædt på til en fælles retning for jeres brand. Så kan du hurtigt og nemt forklare kunder, samarbejdspartnere og kolleger, hvem I er, hvad I står for, hvad I tilbyder og ikke mindst HVORFOR.

Brand identitet – den visuelle del af dit brand

De elementer som typisk indgår i en brand identitet, udvikles nøje ud fra den indsigt, der opnåes i forbindelse med din brandstrategi.
Der er skabt en fælles forståelse for brandets personlighed, og vi er også blevet klogere på målgruppen – som nu er dit referencepunkt i udviklingen af den nye identitet. Husk altid at have målgruppen i tankerne.

Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, fra produkt til produkt eller fra person til person, hvad man har behov for, når det kommer til det visuelle.

Det afhænger i høj grad af, hvor du møder din målgruppe, og hvor målgruppenmøder dit produkt eller din ydelse. Derfor er det en god idé at gennemgå den fulde kunderejse, helt tilbage til dér, hvor behovet opstår  –  frem til at kunden bliver en tilbagevendende og loyal fan af dit brand.

Hvad består en brand identitet af?

De fundamentale elementer i en brand identitet består typisk af følgende.

  • Logo
  • Tagline
  • Typografi
  • Farver
  • Tone of voice
  • Grafisk(e) element(er)

Disse elementer/byggeblokke spiller hver især en vigtig rolle, når du skal skabe et autentisk og holistisk billede af dit brand. Lad os gå en smule dybere:

Logo: logoet spiller uden tvivl en vigtig rolle for dit brand. Dit logo er den primære grafiske del af dit brand, som skal hjælpe dig med at blive genkendt.

Dit logo skal ikke kommunikere. Det skal identificere.

Det er dine kunders stærkeste og umiddelbare forbindelse til dit brand, og skal være synligt på tværs af det meste af dit markedsføringsmateriale i samspil med de andre elementer i din brand identitet, så der hurtigt kan skabes en forbindelse med kunden. Udover at have en synlighedsfaktor, bidrager dit logo også til at skille dig ud fra dine konkurrenter og med at skabe en unik position i markedet.

Tagline: (a.k.a. “slogan” eller “payoff”) i samspil med dit logo, kan en tagline hjælpe med at understrege dit brands værdier, personlighed og ydelse/produkt. Et navn alene er sjældent nok til at beskrive dette. I flere tilfælde kan en tagline blive lige så meget værd for din positionering i markedet som dit logo. Tænk f.eks. på Nike “Just Do It” eller Mcdonalds “I’m loving it”. Inden du tager din tagline til ekstremerne, anbefaler vi dog, at du starter med noget mere konkret, der fortæller, hvad din forretning gør for kunden nu og her.

Typografi: valget af skrifttype, som du bruger på tværs af alt dit markedsføringsmateriale, skal bidrage til at skabe en klar rød tråd, understøtte dine værdier og på samme tid hjælpe med at slå tonen an overfor målgruppen. Typografi kan ofte fylde op til 80% af designet i dine annoncer, tryksager, websites eller lign., og har derfor stor indflydelse på, hvorvidt du virker overbevisende, troværdig og autentisk som afsender.

Farver: at sammensætte det helt rigtige farveunivers til dit brand, kan være en afgørende faktor for, hvad du signalerer overfor målgruppen. Skal du vælge en mangfoldig farvepalette, som matcher dine visioner om en bæredygtig fremtid, eller går du efter få, corporate og konkrete farver, som stråler af tryghed og kompetent rådgivning? Også her bruges den viden, som udsprang af brandstrategien.

Tone of Voice: det er vigtigt at skabe det grafiske univers, men ligeså vigtigt at give dit brand en “stemme”. Hvordan taler du til dine kunder? Er det i en seriøs og formel tone, eller varm og imødekommende? Kæk og humoristisk?

Grafisk element: Det grafiske element kan tolkes på mange måder. I nogle tilfælde bliver brugen af billeder med en bestemt beskæring brugt som et grafisk element. I andre tilfælde kan det være en form fra logoet, som bruges som et dekorativt element. Det kan også være en typografisk detalje, som går igen – konsekvent på tværs af dit brands platforme. Uanset hvad, er det fælles for dem alle, at de har til formål at styrke den visuelle helhed i dit brand og skabe genkendelse.

Ser man udover de typiske byggeblokke, er der en masse andre elementer, som også kan bidrage til brand identitet, som f.eks. brugen af video, fotos, motion graphics og storytelling – på lige fod med logo, farver og typografi.

Se her, hvordan vi har hjulpet andre!

Bevar den røde tråd

Ligegyldigt om din virksomhed skal bruge et full-blown rebrand eller en mindre opgradering, kommer du sikrest om på “den anden side” ved at følge processen og holde den røde tråd hele vejen rundt.

En designmanual giver overblik over do's and don'ts

Undgå at “nogen” i dit team laver tilfældige justeringer på dit logo, eller pynter det med nissehuer – fordi “det kunne da være hyggeligt her til jul”. Vær særligt opmærksom på at være konsekvent i brugen af identiteten – på alle tænkelige platforme. Husk altid at kigge tilbage på, hvad der blev besluttet i den indledende strategiske fase og fasthold fokus på jeres værdier og målsætninger.

Helt basalt er det vigtigt for dit brands fremtid at have et fast sæt regler om, hvordan man bruger de enkelte elementer, som f.eks. logo. Få også nedfældet på papir, hvad brandet står for, og hvor I er på vej hen, så alle i teamet kan være opdateret på den front — såvel som nye tilkommere på sigt.

Kontakt Thomas Søby på mail Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller telefon +45 2015 7019 og få en snak og et kig på din brand identitet.