Vil du øge din position som thought leader på dit marked? Vil du indsamle tilmeldinger til dit nyhedsbrev? Vil du generere varme leads til salgsafdelingen? Det er nemlig nogle af de steder, hvor lead magneter, og leadgenerering i det hele taget, er særligt effektive.

Lead magneter har berettigelse, uanset om du arbejder indenfor B2B eller B2C og kobler værktøjer fra marketing sammen med salgsarbejdet i virksomheden.

Her får du en kort introduktion til, hvad en lead magnet egentlig er, samt hvordan du - alt efter dine målsætninger - sætter lead magneten i spil.

Hvad er en lead magnet?

En lead magnet er et stykke indhold, som kommercielt set har til formål at indsamle kontaktoplysninger på potentielle leads. En lead magnet kan fx være en e-bog, et whitepaper, en workshop, en prøveperiode, et blogindlæg, et SoMe post osv. Altså en ydelse, service eller et stykke viden, som gives væk enten gratis eller mod ‘betaling’ i form af kontaktoplysninger. 

Vær med i konkurrencen!

Her hos Buchs arbejder vi også selv med lead magneter. Du sidder og læser en af dem nu - dette blogindlæg. Derudover udlodder vi også en workshop hver tredje måned til en tilmeldt på vores nyhedsmail liste. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Et redskab til thought leadership

Thought leadership er, hvis du, som en del af din strategi, vælger at gå efter den “kommunikationsmæssige føretrøje” i din kategori, og her er content og lead magneter en del af løsningen.

Egentlig kan du bruge alle former for lead magneter og indhold, hvor videndeling er omdrejningspunktet. Gør du dit materiale gratis tilgængeligt, kan du øge rækkevidden på dit indhold, ligesom du på sigt vil øge dit kendskab og din position som thought leader.

Eksempler på lead magneter til thought leadership:

  • Blogindlæg
  • Cases
  • SoMe posts via. personlig eller virksomhedsprofil
  • E-bøger
  • Whitepapers

Vækst din nyhedsmail liste

Både i B2B og B2C markedet bruges lead magneter ofte ifm. indsamling af tilmeldinger til nyhedsbreve, og med god grund. Der er meget værdi at hente, hvis du har gjort dig omhyggelig med at indsamle kvalitets tilmeldinger. Det giver dig nemlig en liste, du løbende kan salgsmodne, så de tilmeldte over tid konverteres til omsætning i din forretning. Derudover har en solid nyhedsbrevsliste også stor værdi i dit øvrige marketing setup, når du arbejder med målgrupper.

Typiske eksempler på lead magneter til vækst af nyhedsmail listen

  • Månedlig præmie (workshop, gavekort eller et udvalgt produkt)
  • Rabatkode til første køb - særlig god til webshops
  • Konkurrence
  • E-bøger
  • Whitepapers

Generér varme salgsleads

Sidder du med ansvaret for salg i din virksomhed, så skal du læse med her. Får du skabt en effektiv lead motor med en værdiskabende lead magnet, vil det potentielt både spare dig tid i dit opsøgende salg, og du kan formentlig blive helt fri for at ringe kold canvas. 

Har du viden, som du kan udarbejde en e-bog eller et whitepaper på, som kan give værdi til dit marked, så er det en klar anbefaling. Du kan derfra sætte din lead magnet op som gated content, og når du har kontaktoplysningerne på dem, som har downloadet din e-bog, så har du en helt legitim indgangsvinkel, når du ringer for at følge op på deres interesse. 

Har din potentielle kunde allerede vist interesse for din lead magnet, måske endda downloadet din e-bog eller whitepaper, har du altså nu en god indgangsvinkel, når du ringer dit lead op.

Eksempler på lead magneter til at generere varme salgsleads

  • E-bog
  • Whitepaper
  • Gratis vareprøve
  • 1:1 sparring og rådgivning
  • Book et besøg i showroom

Sådan kommer du igang med at lave din egen lead magnet

Det vigtigste, når du arbejder med lead magneter, uanset om du går efter at øge thought leadsership, nyhedsbrevslisten eller antallet af varme salgsleads er: Hvad giver værdi for dit marked? Det skal altså ikke handle om, hvad I laver, men derimod hvad I kan tilbyde.

Læg en plan - både for leadindsamling og opfølgning

  • Hvad er formålet?
  • Hvad er målet?
  • Hvad er dit marked interesseret i?
  • Hvad/hvilken værdi kan du tilbyde?
  • Download materiale eller ‘workshop’ og sparring?
  • Hvordan skal din lead magnet ud i markedet?
  • Hvor havner dine indsamlede leads?
  • Hvad er planen efter de har afgivet kontaktoplysninger?
  • Har du overvejet et automatiseret mailflow som en del af din opfølgning?

Få hjælp til at udarbejde din egen lead magnet.

Har du ikke selv mod på eller tid til at udarbejde en lead magnet for din virksomhed? Så kan vores specialister hjælpe dig godt i gang. Vi kan både bidrage med at skabe rammerne, og vi kan stå for at udarbejde hele strategien og lead magneten for dig. 

Book et uforpligtende møde på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. allerede i dag.